Ciecierzyca – właściwości i gotowanie

Ciecierzyca (groch włoski, cieciorka), to roślina strączkowa należąca do grupy bobowatych. Pochodzi ona z zachodniej Azji, ale jest szeroko dostępna w Polsce.

Nasiona wyglądem i smakiem przypominają groch i są używane do spożycia podobnie jak on. Roślina bardzo popularna w kuchni krajów basenu Morza Śródziemnego.Niedojrzałe nasiona cieciorki można jeść na surowo, tylko dojrzałe trzeba gotować lub zakonserwować.

Właściwości ciecierzycy:

  • zmniejsza stężenie frakcji tzw. „złego” cholesterolu LDL we krwi (ze względu na dużą zawartość tłuszczy nienasyconych) – co pośrednio wpływa na redukcję chorób układu krążenia – miażdżycy, nadciśnienia
  • działa przeciwbólowe (łagodzi bóle głowy oraz gardła)
  • wzmacnia odporności organizmu
  • zapobiega anemii (poprzez wysoką zawartość żelaza)
  • reguluje trawienia (poprzez zawartość błonnika)
  • redukuje trzewną tkankę tłuszczową i zmniejsza odporność na insulinę
  • pozytywnie wpływ na stan skóry i włosów (poprzez dużą zawartość cynku oraz witaminy B6)
  • przypuszczalne działanie pobudzające (doniesienia o używaniu jako afrodyzjak)

 

Składniki odżywcze w ciecierzycy to m.in.:

  • Witamina C
  • Tiamina
  • Ryboflawina
  • Niacyna
  • Witamina B6
  • Kwas foliowy
  • Witamina A
  • Witamina K
  • Wapń
  • Żelazo
  • Magnez
  • Fosfor
  • Potas 
  • Sód
  • Cynk
Kaloryczność 100 g ugotowanej ciecierzycy to: 164 kcal.
Taka 100 g porcja ciecierzycy zawiera również:
Białko ogółem – 8,86  g
Tłuszcz – 2,59  g
Węglowodany – 27,42  g (w tym cukry proste 4,80)
Błonnik – 7,6 g
Co więcej badania wskazują, że groch włoski zawiera białka, które przypominają pełnowartościowe białko pochodzące z mięsa, i dlatego jest warzywem szczególnie istotnym w diecie wegetariańskiej.
Dostępna w sprzedaży jest ciecierzyca konserwowa w puszce oraz ciecierzyca w postaci sypkich ziaren. Ta druga wymaga więcej działań w obróbce, ale za to nie zawiera konserwantów.

GOTOWANIE CIECIERZYCY

 

Suszone nasiona cieciorki należy najpierw namoczyć przez około 10 godzin (na noc) w zimnej wodzie. Pamiętać należy o tym, że nasiona chłoną wodę i dlatego należy nalać jej do naczynia z ziarnami ” z zapasem” (wody powinno być 5-6 cm ponad ciecierzycą).

Po namoczeniu ziaren odlać wodę.

Ponownie zalać ziarna wodą (tym razem gorącą) i doprowadzić do wrzenia. Zebrać tzw. „szumowiny”. Następnie przykryć i gotować ok. 1 godziny na mniejszym ogniu.

Tak ugotowaną ciecierzycę można przechowywać kilka dni w lodówce lub zamrozić (mrozimy ziarna rozzsypane na tacy, a następnie przesypujemy do pojemnika /woreczka – zapobiega to sklejeniu się ciecierzycy i w umożliwia wyjęcie z zamrażarki dowolnej porcji nasion).

ciecierzyca gotowanie  i wlaściwości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*
Website