Smażenie na głębokim oleju -wskazówki

Smażenie w głębokim tłuszczu, określane także jako deep-frying, to jedna z najpopularniejszych technik przyrządzania posiłków.  Ten sposób termicznej obróbki żywności, polegający na zanurzeniu produktu w głębokim oleju, smalcu czy klarowanym maśle sprawia, że potrawy są chrupiące i  smaczne. Smażenie w tłuszczu jest doskonałe przy wszelkich daniach w panierce, zanurzonych w płynnym cieście, frytkach, pączkach czy faworkach.

faworki bezglutenowe pączki

 

Niestety smażenie na głębokim tłuszczu, to bardzo niezdrowa metoda gotowania -odradzana przez wielu lekarzy i dietetyków.

 

Jeżeli jednak zdecydujesz się na przyrządzenie posiłku w ten sposób, to podpowiemy Ci w jaki sposób najlepiej to zrobić.

 

1.Wybieraj tylko te oleje, które można rozgrzać do wysokiej temperatury – są to np. olej rzepakowy, olej kokosowy, olej arachidowy oraz tłuszcze pochodzenia zwierzęcego (np. smalec).
2. Nie wrzucaj nigdy produktów do rozgrzanego oleju z dużej wysokości, bo może wywołać to rozpryskiwanie się tłuszczu i w efekcie oparzenie olejem.
3. Wsypanie ¼ łyżeczki soli zapobiega rozpryskiwaniu oleju podczas smażenia – pamiętaj jednak, że sól obniża wartość grzewczą oleju.
4. Nie wlewaj zbyt dużej ilości oleju – zachowaj odstęp 4 cm od brzegu naczynia (6 cm w przypadku większego), to pozwoli na uchronienie kuchenki przed wylewającym się na nią olejem, gdy zacznie wrzeć i bulgotać pod wpływem włożonych do niego produktów.
5. Smaż w głębokiej, ciężkiej patelni lub rondlu.
6. Tłuszcz rozgrzewaj powoli, stopniowo i dłużej na mniejszym ogniu, a nie krótko na dużym ogniu.
7. Najlepsza temperatura do smażenia to od 150-160 stopni  do 200 stopni Celsjusza. Nie przekraczaj temperatury 200 stopni Celsjusza. Temperaturę tłuszczu najlepiej sprawdzać specjalnym termometrem. Gdy go nie masz, pomoże Ci kostka chleba. Jeśli usmaży się w ciągu minuty, temperatura tłuszczu jest właściwa. Możesz również zanurzyć w tłuszczu drewniany patyczek (np. do szaszłyków) – jeżeli wokół niego tworzą się bąbelki, to znaczy, że temperatura jest odpowiednia.
8. Upewnij się, że żywność, którą będziesz smażyć jest sucha (nie dotyczy to oczywiście produktów zanurzanych w cieście). Osuszaj jedzenie za pomocą ręczników papierowych, ewentualnie obtaczaj w mące i dokładnie otrzepuj.
9. UWAGA! Nie wolno mieszać oleju i wody! Jeśli nawet krople wody (np. z mokrej ręki) spadną na mocno rozgrzany olej, tłuszcz zacznie pryskać. Z kolei olej w zetknięciu z ogniem lub gorącą płytą elektryczną może się także zapalić. Gdyby się tak stało, garnek, patelnię lub naczynie należy szybko przykryć pokrywką, co zapobiega wydostaniu się oleju poza garnek i odcina dostęp tlenu do ognia, który może płonąć na patelni. Również za pomocą pokrywki gasimy palącą się plamę oleju w okolicy kuchenki. Do ugaszenia wszelkich pożarów tłuszczu można także użyć sody oczyszczonej.
10. Smaż potrawy małymi porcjami. Temperatura oleju spada, gdy wrzuca się do niego produkt (znaczne obniżenie temperatury oleju sprawia, że produkt chłonie więcej tłuszczu). Wszystkie smażone potrawy potrzebują także trochę miejsca, by całkowicie zanurzyć się w gorącym oleju. Zbyt duże zagęszczenie produktu uniemożliwi pełne zanurzenie.
11. Po usmażeniu produktu, wyciągaj go metalową łyżką cedzakową lub specjalnym sitem.
12. Smażenie w głębokim tłuszczu należy zakończyć położeniem usmażonego jedzenia na ręcznikach papierowych, by mogły obciec z nadmiaru oleju.
13. Naczynie z olejem odstawiamy w bezpieczne miejsce, by tłuszcz mógł wystygnąć. Wskazane jest jednorazowe używanie oleju, jeśli jednak chcesz go użyć następny raz, koniecznie musisz go przefiltrować.

2 thoughts on “Smażenie na głębokim oleju -wskazówki

  1. Pani Paulino, bardzo przepraszam za uwagę, ale informacje z punktu pierwszego są niestety nieprawdzie. Nie wolno smażyć na olejach roślinnych (z wyjątkiem oleju kokosowego, który jest olejem nasyconym). Smażyć można tylko na tłuszczach zwierzęcych – czyli nasyconych (boczek, smalec, masło klarowane) i właśnie oleju kokosowym. Wszystkie pozostałe oleje roślinne – np. rzepakowy, słonecznikowy, oliwa z oliwek, można spożywać tylko NA ZIMNO!
    Bardzo proszę dokładnie sprawdzić te informacje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*
Website